Mijn eerste stop in mijn winterjourney: het gezellige Schladming in Oostenrijk! Als je aan een perfect wintersportdorp denkt, dan is dit het wel. Het is onderdeel van de 4-Berge-Skischaukel, wat eigenlijk een chique manier is om te zeggen dat je tussen vier verschillende bergen kunt skiën zonder je ski’s uit te hoeven doen.
Waarom Schladming geweldig is:
- De Pistes: Of je nu een beginner bent of de steile zwarte pistes van de Planai af wilt sjezen: er is voor ieder wat wils. De sneeuwkwaliteit was hier echt top!
- De Vibe: Het dorp is super sfeervol. Geen onpersoonlijk skioord, maar een echt gezellig Oostenrijkse stadje met leuke winkels en terrasjes.
- De Après-ski: Je kunt Schladming niet verlaten zonder een bezoek aan de Hohenhaus Tenne. Dit is een van de grootste après-ski tenten van Europa. De muziek, de sfeer en de schnitzels zijn hier geweldig!
Mijn persoonlijke hoogetpunt:
Het uitzicht vanaf de top van de Planai. Als de zon op de besneeuwde bergtoppen schijnt, besef je pas echt hoe mooi de bergen zijn. En ja, ik ben natuurlijk ook een paar keer gevallen, maar dat hoort erbij, toch? Een warme chocomel met een flinke dot slagroom maakt alles weer goed!
Tip van mij: Ga ook eens naar de Dachstein Gletsjer. Het is een klein stukje rijden, maar het uitzicht vanaf de “Sky Walk” (een glazen platform boven de afgrond) is doodeng maar fantastisch!





